Blog 12: Hoe ga je om met doelen?

Wat is dat moeilijk zeg. Doelen stellen. Ik heb daar erg lang over gedaan voor ik precies door had hoe dat voor mij werkte. Ik spreek hier bewust over mezelf, omdat ik inmiddels ook heb geleerd dat ik mijn kinderen en de kinderen die ik coach pas echt iets kan leren als ik zelf ook weet hoe het werkt voor mij.


Dus doelen stellen. Het helpt me om te focussen op wat ik uiteindelijk wil gaan bereiken. Niet alleen volwassenen stellen doelen. Ook kinderen doen dit. Door te willen leren hoe ze een filmpje moeten maken met stop motion, te leren voor een toets, een bouwwerk te maken, te winnen met voetbal of een andere sport, leren fietsen, een spel uitspelen op de PlayStation etc.

Tijdens alle doelen die jij jezelf stelt of je kind zichzelf stelt, kom je onderweg tegenslagen tegen. Erg lastig. Maar ze doen ook iets voor ons. Ze leren ons om een stapje dichter bij ons doel te komen. Dat klinkt gek hè? Hoe helpt een tegenslag je nu om dichter bij je doel te komen?

Een tegenslag kan zijn dat je van je fiets valt, doordat je te ver naar rechts hangt of dat je niet begrijpt hoe je foto’s uit je stop motion video moet krijgen of dat je valt tijdens het overspelen van de bal naar een andere speler, dat je bouwwerk instort omdat het toch nog een zwakke plek had. Deze tegenslag leert je iets over hoe je het niet moet doen. Door het te corrigeren of door te onderzoeken waarom iets niet lukt, kom je weer een stapje dichter bij het doel dat je wilt bereiken. Een kind dat te ver naar rechts ging hangen op de fiets, zal dit niet meer doen en kijken of het misschien wel helpt als je naar links hangt of kijkt hoe het is als je in het midden blijft. Als je iets hebt ontdekt wat werkt, ga je daar mee door en ga je dat oefenen. En je weet ook wat je beter niet meer kan doen.

Hoe reageert jouw kind op zo’n tegenslag die hij tegen komt op weg naar zijn doel? Pakt je kind meteen door en probeert het iets nieuws? Geeft je kind het op en wil niet meer verder, maar is met een beetje hulp nog te motiveren om toch verder te gaan? Heeft je kind tijd nodig om te onderzoeken wat de volgende stap is of geeft je kind zichzelf de schuld van de tegenslag?

Elk kind vraagt om een andere aanpak. Elk doel wat je wil bereiken kan een andere aanpak vragen van je kind. Dat kan heel lastig en verwarrend zijn. “Ik doe het altijd op deze manier, maar nu lukt het ineens niet meer” is een uitspraak die je dan nog wel eens kunt horen. Vaak zijn dan de omstandigheden veranderd. Iets is bijv. sneller of moeilijker geworden, omdat het in niveau omhoog gaat en dan is er niet meer alleen hetzelfde nodig wat je altijd deed, maar ook iets nieuws.

Binnen sociale contacten is dit nog moeilijker, want wat bij de één werkt, kan bij een ander helemaal niet werken. Kinderen die bijv. moeite hebben met het vragen aan andere kinderen om af te spreken, hebben dan ook een hele uitdaging. Kijk dan eens samen naar wat wel lukt. Lukt het al om een rustig kindje te vragen om samen in de klas te spelen? Lukt het om samen met mama of papa bij een kindje van de klas te gaan spelen? Lukt het om in je eigen huis met een ander kind te spelen? Lukt het om samen met papa of mama aan het kindje te vragen om af te spreken? Dit zijn leuke dingen om eens na te spelen met duplo, lego of Playmobil. Doe het eens voor. Mag ik met jou spelen?

Voor mezelf weet ik inmiddels hoe ik met doelen om ga. Ik hou van een groot doel waar ik naar toe ga werken. Bijvoorbeeld met hardlopen. Ik stel als doel 5 km in een half uur lopen. Daar naartoe stel ik kleine doelen. Eerst 5 km kunnen wandelen. Dan opbouwen naar 3 km hardlopen. Dan opbouwen naar 5 km hardlopen en dan op snelheid trainen. Daarbinnen is elke keer hardlopen weer een nog kleiner doel op zich. Ga ik letten op mijn loophouding, mijn tempo of wat muziek doet met mijn hardloop prestatie. Ik heb moeite met tegenslagen. Daar kan ik soms boos om worden en soms kan ik me er door uit het veld laten slaan, maar soms kan ik het ook als een leerervaring pakken. Doordat ik dit inmiddels van mezelf weet, kan ik bij de emotie “boos” gaan kijken waarom ik boos ben en of me dit helpt om voor iets anders te gaan kiezen of juist niet. Als ik me uit het veld laat slaan, kan het zijn dat ik een training over sla of dat ik er erg tegen op zie. Ook dan bekijk ik waarom me dit zo raakt. Wat heb ik nodig om wel de volgende stap te zetten of een andere weg in te slaan? Als ik meteen zie wat anders kan, ben ik blij en soms lukt het me hier even bij stil te staan. Mijn succes! Maar eigenlijk vind ik het nog wel de grootste overwinning als het me lukt om door te zetten als ik eigenlijk op wil geven.

Zie je in je kind terug wat hij lastig vindt aan de tegenslagen die hij tegen komt op weg naar het doel? Komt dat overeen met wat jij zelf lastig vindt? Wat kun je zelf nog leren als het om doelen gaat en wat kan jij je kind leren over hoe jij er mee omgaat?


in Blog
Jolanda Sterke de Jong 14 juni 2023
Deel deze post
Labels
Onze blogs
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten
Blog 11: Omgaan met de grenzen van je kinderen.