Blog 21: Wat als elke school een kindercoach zou hebben?

Maak je je na de cito zorgen over een aantal leerlingen? Ze stijgen te weinig of presteren veel lager dan wat ze in de klas laten zien.

Heb je een leerling waarvan je merkt dat de concentratie erg achteruit gaat en die niet meer mee kan komen? Hoe moet dat volgend jaar een groep hoger? Nog meer eisen, nog meer belasting op het kind, de leerkracht en de groep.


Als school kun je met het geld voor verlaging van de werkdruk ook inzetten op werken met een kindercoach.

Zelf heb ik 17 jaar met veel plezier voor de klas gestaan en ben, door de vele verschillende groepen waar ik les aan heb gegeven, goed didactisch onderlegd. Daarnaast ben ik kindercoach en kan ik kinderen helpen met het sociaal-emotionele gebied waar de leerkracht niet altijd aan toe komt. Doordat ik snel contact maak met kinderen, ben ik in staat om in rap tempo samen met ze tot een plan te komen. We bekijken wat ze in andere situaties goed kunnen en of ze dit in kunnen zetten bij het probleem waar ze nu tegen aan lopen.

Samen met de leerling ga ik kijken naar wat er op didactisch vlak lastig is en wat er op sociaal- emotioneel gebied daarbij kan helpen. Bijv. de leerling blijft achter met rekenen, de leerling lijkt niet meer aan de taak te willen beginnen of de leerling werkt ineens erg langzaam. Samen gaan we kijken welke gedachten hierbij horen, hoe voel je je erbij en hoe kunnen we dit naar een voor het kind helpende situatie brengen.

De leerling bedenkt zelf de oplossingen, waardoor het ook gesterkt wordt in zijn/haar autonomie en oplossingsvaardigheid. Ik leg uit hoe het werkt met gedachten, emoties en gedrag. En hoe de leerling dit zelf kan beïnvloeden, hoe hij/zij kracht in zijn/haar lijf kan zijn, zodat hij/zij meer zelfvertrouwen heeft op het moment dat hij/zij iets gaat doen wat hij/zij mega spannend vindt. Allemaal punten waar de leerling de rest van zijn/haar leven profijt van heeft, maar ook het hele onderwijssysteem en ik zou zelfs durven zeggen, het zorgsysteem.

Door de leerling de oplossing zelf te laten bedenken, 1 op 1, heeft de leerling ook de commitment om aan het plan te werken. Tussendoor plannen we verschillende evaluaties waardoor we steeds kunnen kijken of het doel en het plan nog kloppen en nog werken zoals gehoopt. Bij elke tegenslag op weg naar het doel gaan we bekijken wat een andere oplossing kan zijn en wat de leerling in kan zetten bij de activiteiten waar het heel goed in is. Het gedrag van de leerling verandert en hij/zij leert zelf oplossingen te bedenken voor als er een andere keer een probleem is wat om een oplossing vraagt.

Kortom, we scholen de leerlingen niet alleen op didactisch vlak, maar ook op sociaal- emotioneel vlak, zodat we in de toekomst krachtige, oplossingsgerichte, positieve, gezonde en zelfbewuste volwassenen hebben.

Ben je geïnteresseerd? Of zou je meer willen weten over mijn visie: Elke school een kindercoach? Ik hoor graag van je of ik kom eens langs voor een vrijblijvend gesprek om te vertellen hoe ik denk voor jouw school een toevoeging te zijn.


in Blog
Jolanda Sterke de Jong 14 juni 2023
Deel deze post
Labels
Onze blogs
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten
Blog 20: #doeslief tegen jezelf