Een blog over complimenten geven. Hoezo dat? Niks zo makkelijk als een compliment geven. Goed zo! Dat doe je knap! Wat ben jij slim! Wat goed van jou! Soms is het er al uit voor we het door hebben. We willen onze kinderen vertellen dat ze het goed hebben gedaan en eigenlijk willen we ook dat ze dit gedrag gaan herhalen. We zijn namelijk heel tevreden, trots en blij met wat ze nu laten zien.
Aan alleen een ‘goed zo’ of ‘knap van je’ heeft een kind echter niet zo veel. Het zegt namelijk helemaal niks over wat je kind heeft gedaan. Het vertelt alleen dat jij het goed vindt. Maar wat is er nu zo handig, fantastisch of goed? Je kind heeft vaak geen idee.
Het lijkt dus wel zo simpel, een compliment geven. Toch is het dat niet. Een compliment dat echt werkt, heeft nog best een ingewikkelde constructie.
Hoe komt dat dan? Allereerst alles wat je aandacht geeft groeit. Een compliment is een manier om positieve aandacht te geven aan gedrag dat je graag wilt laten groeien bij je kind. Ik zeg heel bewust gedrag. Je kunt namelijk je kind ook een compliment geven op iets wat hij is of wat hij heeft.
Is je kind bijv. heel goed in leren en komt het steeds thuis met een mooi cijfer, dan kun je je kind een compliment geven over dat zij heel slim is. Een mooi compliment op het eerste gezicht, wat iets zegt over het kind. Helaas kan het ook averechts werken. Je kind kan hier faalangstig van worden. Dit komt omdat je kind bij het woord slim van allerlei associaties kan maken. Zoals bijv.; ik ben slim, dus ik moet alle proefwerken goed maken of ik ben slim dus ik mag nooit een lager cijfer halen.
Als je wilt dat een compliment het gewenste resultaat heeft, zijn er een aantal voorwaarden waar het aan moet voldoen.
Het gaat over het gedrag van je kind dat ervoor gezorgd heeft dat het resultaat goed is.
Als voorbeeld nog even het hoge cijfer. Je geeft je kind een compliment over wat het heeft gedaan om dat cijfer te krijgen en als het lijkt of het vanzelf is gekomen kun je in je compliment ook een vraag stellen. Bijv. wauw, wat een mooi resultaat. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Zo kan je kind zelf bedenken wat het allemaal heeft gedaan om tot dit resultaat te komen.
Je zegt niet alleen dat je iets goed vindt, maar ook wat je zo goed vindt. Bijv. je kind geeft de planten water. Dit doet hij vandaag uit zichzelf. Terwijl hij er normaal altijd aan herinnerd moet worden. Dan zeg je bijv. wat goed van jou dat je er helemaal zelf aan gedacht hebt om de planten water te geven. Hoe komt het dat je er aan dacht? Ik wil namelijk niet alleen dat hij de planten water geeft, maar ook dat hij er zelf aan denkt om dit te doen.
Geef een compliment zo snel mogelijk nadat het gedrag is geweest. Hoe jonger het kind, hoe sneller het compliment.
Meen wat je zegt. Kinderen voelen feilloos aan of jij meent wat je zegt. Is dit niet zo en gebruik je een compliment als trucje, dan gaat het zijn doel helemaal voorbij. Sterker nog, het kan juist een kind aan het twijfelen brengen. Heb ik dit nu wel of niet goed gedaan?
Ben Furman geeft in zijn boek Ik ben trots op je nog een aantal voorbeelden van andere soorten complimenten.
Complimenten in de vorm van bedanken: “wat fijn dat je….””wat lief van je dat…”
Roddelcompliment: in het bijzijn van je kind vertellen aan een ander hoe trots je bent op hem of op wat hij heeft gedaan.
Non- verbaal compliment: high five geven, in de handen klappen, verbijsterd kijken, duim op steken, foto maken.
Vraagcompliment: je stelt vragen over hoe iets zo goed is gelukt.
Probeercompliment: complimenteren als iets niet is gelukt, maar het kind iets wel goed heeft geprobeerd. ‘Je hebt goed je best gedaan. Het was echt een goede poging.’
Speels compliment: met humor feedback geven. ‘Je houdt me voor de gek, dat kan niet waar zijn.´
Wil je er mee aan de slag? Bekijk dan eerst eens wat je nu doet. Elke verandering begint immers bij bewustwording van wat je nu doet naar bewust ander gedrag daar tegenover stellen. Een heleboel dingen doe je waarschijnlijk automatisch al heel goed. Wat zou je kunnen doen om je kind nog duidelijker te maken wat je zo goed, fijn of fantastisch vond van wat ze net deed?
Je zou het ook nog op jezelf toe kunnen passen. Wat maakt dat je net iets heel fijns, goeds of fantastisch hebt gedaan? Wat was jouw bijdrage aan dat fijne moment dat je laatst had met je kind? Heb je goed geluisterd? Erkenning gegeven? Je volledige aandacht gegeven? Of iets anders wat het zo fijn maakte? Kun je dat gebruiken en bewust inzetten op een moment dat het even minder fijn is?
Succes met oefenen. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Als je ze wilt delen met me, kan dat altijd door een pb-tje te sturen, een mailtje of een appje. Loop je steeds tegen hetzelfde probleem aan? Dan kan ik eens een keer met je mee denken. Ik kom dan een keer bij je langs en kijk samen met je waar je tegen aan loopt en wat je in kunt zetten om het probleem op te lossen. Soms is dat in een uurtje al heel helder, soms na 2 of na 5 keer. Maar net wat fijn voelt en voor dat moment nodig is. Wil je meer info? Kijk dan eens op mijn website of neem vrijblijvend contact met me op via mail of whatsapp.
in Blog
Aanmelden om een reactie achter te laten