Blog 32: Hoogsensitieve kinderen en gevoeligheid voor prikkels: Deel 4 nieuwe situaties.

Een kenmerk van hoogsensitiviteit is de gevoeligheid voor prikkels. Je kind is waarschijnlijk niet voor alle prikkels even gevoelig, maar meestal zijn hoogsensitieve kinderen voor meerdere prikkels gevoelig. De komende 4 weken ga ik je vertellen wat de vormen van prikkels zijn die je kind binnen krijgt en waar hij moeite mee heeft. Ook geef ik je tips om hier mee om te gaan.

Je kunt onderscheid maken tussen 4 verschillende vormen van prikkels:

Fysieke prikkels
Emotionele prikkels
Sociale prikkels
Nieuwe situaties
Deze week de uitleg over nieuwe situaties.

Hoe ziet de gevoeligheid voor nieuwe situaties eruit? Waar merk je dat aan?

Eerst observeren van de situatie (75%)
Veranderingen in interieur of uiterlijk opmerken (70%)
Moeilijk omgaan met veranderingen in dagritme (60%)
Snel schrikken ( 52%)
Bijzondere activiteiten ( 38%)
 

Achter elke prikkel heb ik geschreven hoeveel procent van de hoogsensitieve kinderen last heeft van deze prikkel (bron: Esther Bergsma, Hoogsensitieve kinderen).

Hoe merk je nu dat je kind gevoelig is voor deze prikkels?


Je kind vindt het lastig als je zomaar iets wil ondernemen, zoals bijvoorbeeld naar het bos of de bioscoop gaan. Maar je kind kan ook heel boos worden, omdat je een keer later gaat eten. Dit komt vooral omdat hoogsensitieve kinderen de situatie weer opnieuw moeten gaan bekijken.
De nieuwe situatie zorgt voor analyse van het probleem. Dit roept vele vragen op over onduidelijkheden. Misschien hoor je je kind wel eens vragen stellen in dit soort situaties die veel verder gaan dan waar jij zelf over had nagedacht.

Jij dacht gezellig samen naar de bios te gaan naar de film waar je kind zo graag naar toe wil en waar je vanmiddag ineens toch tijd voor hebt.
Nu krijg je vragen als, ja maar hoe moet dat dan met het eten straks? Voor welke leeftijd was de film ook alweer? Is ie niet te eng? Mag ik daar wat drinken? Maar ik wil dan ook nog wel een snoepje of popcorn en dat kan nu niet meer, want die heb ik net al één op. Dat kan dus niet meer bij de bios en dat wil ik wel heel graag, want dat hoort toch eigenlijk ook een beetje bij de bios? Wie gaat er dan mee? Mag ik dan wel een stoel verhoger? Blijf je dan wel bij mij? Wat als ik tijdens de film moet plassen? Ik heb best veel gedronken vanmiddag. Maar ik was nu net zo lekker aan het spelen met mijn lego en ik wil nog verder met de stad en nog de trein af maken. Ik wil nu niet opruimen!
Kortom, je dacht iets leuks te gaan doen, maar al voor het begonnen is, heb je een boos en overprikkeld kind.

Ook bijzondere activiteiten zijn voor hoogsensitieve kinderen lastig. Bijzondere activiteiten als een schoolreisje of sportdag zijn activiteiten die zelden voorkomen en ook niet altijd hetzelfde karakter hebben. Ook dit roept veel vragen bij je kind op. Hij probeert de situatie te analyseren, zodat hij weet hoe hij er mee om kan gaan, maar blijft vaak met een hoop onduidelijkheid zitten. In de eerste plaats, omdat je kind niet alle vragen stelt die bij hem op komen en ten tweede omdat je gewoonweg geen antwoord hebt op alle vragen. Sommige dingen kun je niet van te voren voorspellen. Het onvoorspelbare zorgt er bij sommige kinderen voor dat ze een activiteit niet willen doen. Zich ziek voelen op de sportdag of voor een schoolreisje. Letterlijk buikpijn krijgen van de spanning.

Er zijn ook hoogsensitieve kinderen die last hebben van de prikkels, maar er wel vol ingaan. Ze houden wel van een uitdaging en trekken zich niet terug voor een onbekende activiteit. Vaak merk je pas tijdens of na afloop van de activiteit wat het je kind aan energie heeft gekost doordat dan thuis de bom barst. Je kind is dan achteraf boos, verdrietig of opstandig.

Naast dat nieuwe situaties, nieuwe analyse van de situatie oproept hebben ook andere prikkels zoals de fysieke, emotionele en sociale invloed. Dit is waardoor een nieuwe situatie voor hoogsensitieve kinderen overweldigend kan zijn. Zo erg, dat ze ontwijkend gedrag gaan laten zien. Je kind wil geen nieuwe sport uitproberen, niet spelen bij kinderen waar hij nog nooit is geweest, een nieuwe leerkracht of klas en soms wil je kind ook liever geen vakantie of op vakantie.

Hoe help je je kind in een nieuwe situatie? Ook hier is het belangrijk om het gevoel van je kind te erkennen en te weten dat je kind over alle aspecten van de situatie na denkt. Nodig je kind uit om deze vragen te stellen. Leg ook uit dat alle vragen die je kind heeft voor komen uit zijn hoofd om je kind te beschermen. Soms is je hoofd heel veel bezig met je willen beschermen en niet meer met spelen. Je blijft je dan steeds zorgen maken. Omdat een hoogsensitief kind ook heel goed aanvoelt als iets niet goed gaat (en dit als een van de eerste in een groep door heeft), mag je je kind ook leren dat het er op mag vertrouwen dat als er echt iets niet goed gaat, hij het heel snel weet en dan op dat moment een plannetje kan bedenken. Hsp-ers zijn ontzettend goed in hele mooie plannen bedenken.

Heb je vragen over hoe je om kunt gaan met je hoogsensitieve kind of wil je graag dat je hoogsensitieve kind leert om met haar/ zijn hoogsensitiviteit om te gaan? Neem dan contact met me op via https://info@coachinghaaren.nl/ of 06-28575071

in Blog
Jolanda Sterke de Jong 14 juni 2023
Deel deze post
Labels
Onze blogs
Archiveren
Aanmelden om een reactie achter te laten
Blog 31: Hoogsensitieve kinderen en gevoeligheid voor prikkels: Deel 3 sociale prikkels.